آمار بهت‌آور از پرداخت وام ودیعه مسکن


وام مسکن

کلاس اقتصادی 24- دولت سیزدهم سقف سپرده مسکن در سال جاری را 200 میلیون تومان دو برابر سال گذشته تعیین کرده است و از سال 1398 حدود 800 هزار نفر برای دریافت وام مسکن اقدام کرده اند که تنها 128 هزار و 799 نفر این وام را دریافت کرده اند. این نظرسنجی حداقل پنج مانع را که بر سر راه مستاجران در دریافت این نوع وام قرار دارد، شناسایی کرد. اگرچه دولت سعی کرده از این گروه حمایت کند.

در چند سال گذشته برخی از شعب بانک ها به دلایلی از جمله عدم اطلاع رسانی و بخشنامه از پرداخت وام اجاره امتناع می کنند. معرفی ضامن رسمی کپی مدارک ماشین یا خانه متعلق به مستاجر. برخی از مستاجران می گویند که بانک به آنها گفته است که یک کپی از اسناد خانه یا ماشین را بیاورند. بدانید که می توانید اجاره خود را بپردازید

عدم انطباق برخی از بخش‌های نظام بانکی با مصوبات دولت اتفاق جدیدی نیست و در مواردی مانند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، خوداشتغالی و حتی وام ازدواج قابل مشاهده است.


بیشتر بخوانید: 3 بانک مالک 3000 خانه خالی + فیلم هستند


در چند سال گذشته همراه با موانع سیستم بانکی در پرداخت وام اجاره. مستاجران با مشکلات دیگری مانند پیگیری نکردن مالکان برای دریافت کد رهگیری و دریافت مبالغ هنگفتی از شرکت های املاک برای ارائه کد رهگیری مواجه هستند. مشکلاتی که در هفته های اخیر توسط دولت حل شده و شرایط دریافت کد رهگیری رایگان. و تاکنون بیش از 15000 قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده است.

اما مسدود شدن برخی بانک ها در پرداخت اجاره بها انتقاد مسئولان را در پی داشته است که در همین راستا حسین جنتی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از هر هشت متقاضی وام تقریباً یک نفر موفق به دریافت این تسهیلات نشده است. وی اجاره مسکن را یکی از مهمترین مولفه های هزینه در پرتفوی خانوار تهرانی ها دانست و گفت: مقرر شده در این زمینه در دولت کار بیشتری صورت گیرد مجموعه 13. بنابراین بانک هایی که فعالیت می کنند (بیش از 20 بانک پرداخت کننده) باید همسوتر با مردم و دولت در این حوزه حرکت کنند.

منبع: ایسنا