پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲


پیش بینی سهام

اقتصاد 24- برای پیش بینی بازار سهام فردا باید ببینیم در بورس دیروز چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقاتی بر بورس فردا تاثیر می گذارد و سپس با احتساب مجموع این اتفاقات، ببینیم بورس فردا چه انتظاراتی دارد.

اگرچه در مجموع هنوز نمی توان روند بورس را قوی تلقی کرد و حتی در پایان معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه در برخی گروه ها و بخش ها بودیم، اما امید تازه ای که به بازار مبنی بر امکان اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها از سمت مجلس منتقل شد، توانست دوباره رنگ سبز خوبی به نقشه بازار بدهد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات امروز در نهایت با رشد 1.09 درصدی به کار خود پایان داد و بار دیگر به رقم نزدیک به 2 میلیون واحد رسید. از سوی دیگر، شاخص ایزوبار که همسو با شاخص کل عمل کرد، توانست با افزایش 1.07 درصدی کار خود را به پایان برساند. با این حال اگرچه روند ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز گذشته بهبود یافته بود، اما همچنان در سطوح پایینی قرار دارد و رقم 4465 میلیارد را به ثبت رساند. که با ورود 130 میلیاردی به سمت کدهای واقعی همراه بود.

رفتار امروز بورس به خوبی نشان داده است که بازگرداندن اعتماد به بازار تنها با اقدام عملی امکان پذیر است و تنها راه بهبود معاملات، بازگرداندن خوش بینی و اطمینان به بدنه بورس خواهد بود. اگرچه این روند مثبت حکایت از وضعیت بهتر در رفتار بازار دارد، اما حجم کم معاملات نشان می دهد که بازارهای سهام همچنان با نگرانی به روزهای آینده نگاه می کنند و نگران اقدامات غیرقابل پیش بینی سیاست گذار هستند و تنها با گذشت زمان و اقدامات عملی این ترس از بین می رود. در ادامه با نگاهی به شرایط موجود و نگاهی به وضعیت فنی شاخص کل، بازار سهام فردا را پیش بینی می کنیم.

امید دادن به بورس

دیروز یک روز شایعه بود و اخبار تایید نشده باعث نوسانات زیادی در بورس شد. ماجرا از جایی شروع شد که خبر رد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها از سوی دفتر رهبری منتشر شد که البته به سرعت تکذیب شد. پس از آن خبر تایید نشده دیگری از سوی مجلس مخابره شد که بر اساس آن اعلام شد مجلس افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها را خلاف قانون اعلام کرده و دیری نپایید که این خبر تکذیب شد.

اواخر همان روز نامه پورابراهیمی، رئیس کمیسیون مالی مجلس به کلیباف، رئیس مجلس رسما منتشر شد. در ادامه خبر دیگری منتشر شد که بر اساس آن مجلس این مصوبه را رد کرد و 10 روز به دولت فرصت داد تا این رقم را اصلاح کند اما این خبر هنوز از سوی مقام رسمی منتشر نشده است.

اما این امید به اصلاح، امروز بورس تهران را به وضعیت خوبی رساند و برخی از خریداران به چرخه معاملات بازگشتند تا بار دیگر سبز رنگ غالب اکثر نمادها باشد. حال باید منتظر ماند تا ببینیم چه اتفاقات و اخباری در این راستا رخ خواهد داد و آیا نتیجه آن چیزی خواهد بود که بورس ها می خواهند یا خیر.


بیشتر بخوانید: بازار سهام در گودال ناامیدی گرفتار شد


ردپای عملکرد شرکت ها بر رشد بازار سهام

طی روزهای گذشته انتشار صورت‌های مالی فصلی بهار شرکت‌ها خبر از وضعیت بسیار خوبی برای تمامی شرکت‌های بورسی داد که نشان می‌دهد بورس بدون توجه به مسائلی که باعث ایجاد شوک‌های منفی و قوی در خارج از بازار می‌شود، شرایط خوبی را در داخل کشور تجربه می‌کند و بازگشت آرامش به بازار می‌تواند چشم‌انداز خوبی را برای قیمت سهام ایجاد کند. صورت‌های مالی شرکت‌ها در گروه‌های مختلف بانکی، دارویی، صنایع سیمان، پلاستیک، خودروسازی حرفه‌ای و … آنها نشان دادند که با وجود تلاطم‌های اقتصادی و سیاست‌هایی که اغلب مانع از سودآوری منطقی شرکت‌ها می‌شود، شرکت‌ها موفق شدند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و چشم‌انداز خوبی برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. اگرچه در این بین برخی از گروه ها مانند بخش پالایشی با کاهش سودآوری مرتبط بودند که پیش از این توسط کارشناسان پیش بینی شده بود.

در بازاری منطقی و به دور از هیجان، انتشار این گزارش ها می توانست به شکل گیری یک روند صعودی قوی منجر شود که کل بازار سرمایه را با خود همراه کند و مانند روز گذشته خبری از ریزش نباشد، اما در چنین شرایطی تجربه نشد. اما به نظر می رسد با بازگشت ثبات به بورس می توان انتظار داشت این محرک ها اثربخشی خود را نشان دهند و با باز شدن نمادها پس از برگزاری مجامع شاهد بهبود نسبی معاملات باشیم.

نگاهی به مشخصات فنی شاخص بورس

نگاهی به وضعیت فنی کل شاخص بورس به خوبی نشان می دهد که کندل های روزهای گذشته حمایت از خط روند صعودی میان مدت را حفظ کردند و این حمایت توانست از ریزش بیشتر بازار جلوگیری کند. از سوی دیگر، با توجه به واگرایی ایجاد شده در اندیکاتور RSI، می توان انتظار داشت که روند صعودی هر چند با قدرت کم ادامه یابد. در این صورت، اولین هدف شاخص کل ممکن است محدوده ۲.۱ میلیون واحدی باشد.

پیش بینی سهام

پیش بینی بازار سهام فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده و همچنین وضعیت نسبتا مطلوب شاخص کل بورس در نمودار فنی خود، انتظار می رود بورس فردا روز متعادل و مثبتی را تجربه کند.

منبع: اقتصاد فردا