وضعیت فعلی صنعت ساختمان مورد رضایت دولت است!/ صنعتی‌سازی مسکن کار دولت‌ها در ایران نیست


صنعتی سازی

اقتصاد 24، مریم بنام راد- دولت ها در بحث مسکن به طرق مختلف به دنبال شعارها و وعده های زیادی برای دلجویی از بازار هستند، اما هیچ کدام از این برنامه ها را اجرا نمی کنند و به بخش خصوصی اجازه اجرای آن را نمی دهند، زیرا دوست دارند کشور را در مسیر خود اداره کنند. آنها هرگز به عواقب تصمیمات اتخاذ شده یا تأخیر در اجرای برنامه های بلندمدت فکر نمی کنند و نمی خواهند.

از ساخت مسکن حمایتی تا صنعتی شدن مسکن، اینها را می توان پروژه های بزرگ و دست نیافتنی نامید و به نوعی برای دولت ها در دوره تشدید بحران گرانی و کمبود مسکن نمادین است.

صنعت ساختمان کشورمان اگرچه در زمینه های مختلف حتی در بخش ساختمانی به سمت یکپارچگی پیش می رود، اما متاسفانه صنعت ساختمان کشورمان از مسیر یکپارچه سازی در بخش های مختلف فاصله دارد که دلیل اصلی مشکلات کنونی است.

کارشناسان معتقدند؛ صنعتی‌سازی در حوزه مسکن همچنان مغفول مانده است و قانون برنامه هفتم باید بر صنعتی‌سازی ساختمان‌ها و استفاده از تخصص در این زمینه متمرکز شود تا نیازهای مسکن جامعه تا حدود زیادی برطرف شود.

بازار مسکن نیاز به علم جدیدی دارد

حسن محتشم، عضو شورای انبوه سازان استان تهران در این خصوص به اقتصاد 24 گفت: دولت ها شرایط کنونی بازار مسکن را پذیرفته اند در حالی که باید از علم و متخصصان روز برای بهبود بخش تولید در بازار مسکن استفاده کرد. “

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: همچنان در صنعتی شدن ساختمان از کشورهای دنیا عقب هستیم. دولت برای شرکت‌های دارای فناوری‌های جدید در بخش مسکن مشوق‌ها و مزایایی ارائه می‌کند، اما این تنها راه صنعتی‌سازی مسکن نیست.


بیشتر بخوانید: قیمت مسکن در تهران 950 درصد افزایش یافت / آقای رئیسی! از اجاره خبر دارید؟


به گفته محتشم، ابتدا باید فناوری در این بخش نهادینه شود و سپس برای تسریع در مسیر، مشوق‌ها و حمایت‌های دولت ارائه شود؛ بحثی که دولت کاملاً از آن غافل است و نادیده گرفته می‌شود. در بخش صنعتی سازی ساختمان هنوز واردات و بومی سازی فناوری شکل نگرفته است و دولت تلاشی برای اجرای این بحث نکرده و بازار ساخت و ساز را با این شرایط می پذیرد.

نوآوری در ساخت و ساز مسکن هر روز عقب می ماند

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه علاوه بر اینکه دولت نمی تواند سالانه یک میلیون واحد بسازد، گفت: صنعتی شدن ساختمان ها یکی از خواسته های اصلاح مسکن و نوآوری کشور است. رمز موفقیت صنعت ساختمان است ساخت و ساز با توجه به نیاز جامعه ضروری است زیرا با توسعه روش ها و مصالح جدید، شرکت های ساختمانی می توانند پروژه هایی را زودتر از شرایط مدرن برای رفع نیازهای مسکن ارائه دهند. متاسفانه نوآوری ها در بخش مسکن به دلیل تاخیر در اجرا نسبت به سایر کشورها روز به روز عقب می ماند.

ورود دانش به صنعت ساخت و ساز ضروری است اما سخت!

به گفته محتشم، فناوری در صنعت ساختمان پیشتاز است، اما امروزه به دلیل چالش ها و موانع موجود در اقتصاد، نفوذ دانش در صنعت ساختمان اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: ارتقای بهره وری بخش ساخت و ساز با فناوری های نوین که موجب پایداری و کمک به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی می شود، یکی از مولفه های اصلی صنعتی شدن ساخت و ساز مسکن است. سوالی که امروزه در هیاهوی بحران ساخت و ساز در حوزه مسکن و خدمات شهری مغفول مانده است.

این چهره اقتصادی تاکید کرد: قاعدتا از صنعتی شدن ساختمان ها در پروژه های بزرگ و انبوه سازی استفاده می شود چرا که صنعتی شدن مسکن در متراژهای کوچک و متراژ کوچک عملا زیان آور و اقتصادی است.

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: امروزه بحث تجمیع ساخت و ساز در بافت های فرسوده و همچنین تولید مسکن توسط انبوه سازان حلقه مفقوده توسعه اقتصاد مسکن است، بنابراین این صنعت با توجه به سهم کوچک در تولید مسکن و عدم استفاده گسترده از قدرت تولیدی Massa، برای سالهای متمادی، امروز موفق نبود.

صنعتی سازی

آیا متخصصی در زمینه صنعتی سازی ساخت و ساز مسکن وجود دارد؟

محتشم در پاسخ به این سوال که آیا کشور نیروی کار مناسبی برای توسعه صنعتی سازی مسکن دارد؟ وی گفت: اجرای پروژه های عمرانی با استفاده از روش های صنعتی و فناوری های نوین نیازمند نیروهای مجرب و آموزش دیده است. در حال حاضر نیروی کار جامعه به تدریج به سمت کسب آموزش عالی پیش می رود و به همین دلیل در آینده بازار تولیدات ساختمانی با روش های قدیمی با کمبود کار ساده و اجرایی مواجه خواهد شد.

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: البته نیروی کار ماهر تنها مولفه اجرای طرح های توسعه صنعتی سازی ساختمان نیست، زیرا در شرایطی که متولیان اجرای چنین صنعتی همچنان پرداخت می کنند. کم توجهی به نیازهای جامعه، چگونه یک نیروی کار ماهر می تواند طرح های توسعه را اجرا کند.کاربرد آسان؟!

دولت به بخش خصوصی در صنعتی شدن ساخت و ساز مسکن اعتقادی ندارد

این فعال صنفی با اشاره به اینکه بازار مسکن نیازمند تحول اساسی است، گفت: اگر دولت به بخش خصوصی ایمان و اعتماد نداشته باشد، پتانسیل موجود در بحث صنعتی شدن به راحتی می سوزد.

محتشم تاکید کرد: کاهش هزینه های تولید، تسریع در ساخت و ساز و استفاده از کمترین منابع برای دستیابی به حداکثر بهره وری و از همه مهمتر دوام و استحکام بخشی مسکن از مواردی است که با حرکت به سمت صنعتی شدن می توان به آن دست یافت. مسکن اما حائز اهمیت است زیرا عدم اطلاع از افراد مورد اعتماد و عدم اعتماد به بخش خصوصی این امر مورد غفلت قرار گرفته است.