پیش بینی بورس شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲


پیش بینی سهام فردا

اقتصاد 24- میناسادات حسینی: در همین حال، در روز چهارشنبه 30 تیر 1402، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 56 هزار و 949 واحد معادل 2.68 درصد کاهش یافت که نشان داد افت گسترده انواع سهام در گروه های مختلف نشان می دهد که موقعیت خرده فروشی سهامداران بدتر از شاخص کل بورس هستند. تهران نشان می دهد; به عبارت دیگر، دستکاری شاخص کل بورس نشان دهنده کاهش چشمگیر شاخص کل در مدت زمان کوتاهی است. در حالی که زیان های عظیم سهام نشان دهنده سقوط تاریخی بازار سهام در روز چهارشنبه بود.

بررسی بازار سهام در 5 روز کاری هفته جاری نشان می دهد که بازار سرمایه در همه روزهای هفته در وضعیت بدی قرار داشت؛ زیرا کاهشی که از ابتدای هفته آغاز شده بود تا روز چهارشنبه ادامه داشت و فشار فروش بیشتر شد.

اما سوال اصلی این است که آیا خروج گسترده سهامداران خرد از بورس تهران ادامه خواهد داشت؟

آیا افت بزرگ شاخص کل بورس ادامه دارد؟

فردین آقابزوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اکوتا 24 اظهار داشت: در حالی که بورس در باارزش ترین وضعیت خود قرار دارد. اما شاید زمان هایی که فکر می کنیم برای سهام بد است، فردا برای بورس خوب باشد!

وی در ادامه با بیان نگرانی های خود از آینده بورس گفت: مصاحبه ها و ارتباطات عجیب رئیس انجمن بورس درباره درگیری «شپنا» با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و افزایش قیمت نفت. خوراک. نرخ سود آینده روشنی را برای بورس نشان نمی دهد، زیرا آقای عشقی فقط می گوید «نامه فرستادیم و پیگیری می کنیم» این یعنی تضییع حقوق سهامداران.

فردین آقابزوری

دست دولت در جیب سهامداران است

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که دلیل دستکاری در بورس چیست؟ وی گفت: مقایسه بازده و ریسک و مقایسه شایستگی یک سرمایه گذاری در مقابل سرمایه گذاری دیگر همیشه معنای نسبی دارد. بازدهی، ارزش دارایی ها و کل درآمد حاصل از فروش و سود شرکت ها به مبلغ حدود یک هزار همات (هزار هزار میلیارد تومان) از سود سهام و شرکت های فرابورسی حکایت از ظرفیت بسیار بالای سرمایه دارد. بازار و بازار خودرو، اما با توجه به بالاترین و مهمترین ویژگی بازار سرمایه (بخوانید نقدینگی بالا) متاسفانه در شرایط فعلی که بازار مسکن و خودرو در رکود به سر می برد، دولت جریان نقدینگی را به سمت دیگر سوق می دهد. بازار به شکلی اشتباه، غیرحرفه ای و سودمند متمرکز می شود، زیرا تئوری مسئولان این است که نقدینگی یکسان است سرعت ورود آن به بورس به سرمایه گذار اجازه خروج می دهد، بنابراین نقدینگی 7000 همتی باید به سمت بخش هایی از این قبیل هدایت شود. به عنوان ماشین ، به طوری که قفل شود. پیش فروش خودرو که از اردیبهشت ماه امسال در بسیاری از نقاط انجام شده در همین راستا بوده است.

آقا بزرگی ادامه داد: وزارت اقتصاد موظف شده است این حجم نقدینگی را ساماندهی کند و به جایی هدایت کند که تا این حد نقدینگی نباشد. این تئوری و تفکر این شرایط را به دولت می دهد که به راحتی از روش های مختلف مانند نرخ ارز، نرخ خوراک نفت، مالکیت شرکت های سنگ آهن و معدن و … استفاده کند. به نفع سهامداران

پول سهامدار دود شد عشق در خواب!

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نامه های متناقض «شپنا» گفت: تصمیمات زودهنگام، غیرکارشناسی و منفعت طلبانه دولت، بورس را به این وضعیت رسانده است.

آقابوزوری سخنان خود را خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خطاب کرد و گفت: آقای عشقی پیشنهاد این است که اگر نمی توانید حقوق ذینفعان بازار و سهامداران خرد را احقاق کنید چاره ای بیندیشید. راه حل این است که تعداد مدافعان حقوق سهامداران در دولت افزایش یابد، سازمان های خود انتظام وارد صحنه شوند و به این تشکل ها اجازه بدهند جلو بیایند، ابراز وجود کنند و خود را تثبیت کنند، چرا که اکنون سازمان بورس ما دقیقاً مثل این است. یک مهره منعطف در دست دولت هر کاری که می خواهد با سهامداران انجام می دهد. در نهایت رئیس کانون صرافی ها مثل امروز مصاحبه ای انجام می دهد و تنها به این جمله اشاره می کند: نامه ای برای اصلاح نرخ خوراک نوشته ایم. وقتی نرخ خوراک پتروشیمی قبول می شود نامه نگاری تحویل می دهد؟

نقض حقوق سهامداران اقلیت

این کارشناس بازار سرمایه نقطه ضعف قانون بازار سرمایه ما را که سال گذشته در دستور کار اصلاحی قرار گرفت، عدم مشارکت بخش خصوصی در اتاق های فکر و نهادهای نظارتی دولتی مانند انجمن بورس و شورای عالی عنوان کرد. بورس ها حضور نداشتند، مطمئن باشید دولت نمی توانست به این راحتی کار خود را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: سقوط وحشتناک بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟


آقا بزرگی افزود: بنابراین اهرم و ابزار جلوگیری از بیان حقوق و مطالبات سهامداران در دست انجمن بورس است که البته جلوی آن را گرفته است.

سهامداران نمی توانند ادعایی داشته باشند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود کانون کارگزاران بورس و کانون موسسات سرمایه گذاری گفت: این دو کانون با وجود اینکه برای مطالبه حقوق سهامداران تاسیس شده اند اما در زمینه مشارکت برای احقاق حقوق غیر فعال هستند. سهامداران

آقا بزرگی ادامه داد: آقای دهقان دهنوی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار به درستی تشخیص داد که طبق ماده 33 قانون بازار، سهامداران حقیقی باید دارای مرکز باشند. اما انجمن بورس نگران است و بیم آن دارد که طلبکاران و سهامداران یک تریبون عمومی پیدا کنند.

بازار سهام به روند نزولی خود ادامه می دهد اگر…

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دیوار اعتماد ایجاد شده طی سه ماه از اسفند 1401 و دو ماهه نخست امسال به راحتی تخریب شد که ریزش عظیم دیروز چهارشنبه نمونه کوچکی از آن است. همانطور که می بینید، هیچ کس جلوی نزول شاخص را نمی گیرد. حجم معاملات روز چهارشنبه کم بود وگرنه یکی از رکوردهای ریزش بورس بود.

آقا بزرگی ادامه داد: بر اساس مواد 9 و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، موسسات بورسی موظفند از اتفاقاتی که منافع سهامداران بازار را تهدید و مخل می کند، جلوگیری کنند. بنابراین اکنون شاهد تخطی از وظایف انجمن بورسی هستیم چرا که رئیس انجمن بورس به جای اینکه بگوید: نامه نوشتم و دنبال راه می گردم باید از حقوق سهامداران برای شش نفر دفاع کند. تا تصحیح شود.» از نرخ خوراک”، اما هیچ کس نمی داند که آیا آنها کاری انجام می دهند یا نه.