عدم تغییر قیمت خودروهای مونتاژی در جسله شورای رقابت


رئیس جمهور در جلسه روز یکشنبه شورای دولت از وزرای صلح و اقتصاد خواست تا درباره افزایش قیمت خودروهای مونتاژ شده بررسی کنند. وی در این جلسه با گرانی مخالفت کرد و خواستار کاهش تعرفه خودروهای مونتاژی شد. بنابراین شورای رقابت روز سه شنبه برای بررسی دستورات رئیس جمهور تشکیل جلسه داد. اما قیمت خودروهای مونتاژی در این جلسه کاهش نیافت و شورای رقابت از نرخ های اعلامی خود دفاع کرد.

شورای رقابت در بیانیه ای از قیمت خودروهای مونتاژ شده دفاع کرد. به گفته این هیئت، محاسبات کارشناسی در فرآیند تدوین نرخ خودروهای مونتاژ شده لحاظ شده است.

این بیانیه حاوی 5 بند در توضیح مصوبه 584 شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی است:

بند اول:

قبل از ورود شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی، قیمت این خودروها توسط هیات مدیره شرکت های خودروسازی تعیین شد. با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران، شورای رقابت موظف به ارائه قیمت این خودروها شد. نرخ های اعلام شده از سوی شورای رقابت کمتر از قیمت های اعلامی قبلی شرکت های خودروساز است که در بورس کالا یا عرضه مستقیم قرار می گرفت.

پاراگراف دوم:

حفظ و تداوم تولید که ارکان شعار 1402 را تشکیل می دهد، نیازمند تلاش دولت و نهادهای ذیربط برای رفع موانع تولید است. باید انگیزه لازم برای تولید خودرو و تداوم آن ایجاد شود. همچنین مشکلاتی که در حوزه تولید خودرو وجود دارد باید برطرف شود. در غیر این صورت، بخش خصوصی خودروسازی مختل خواهد شد.

به عبارت دیگر، هیئت مدیره در این بند از بیانیه خود تلاش کرده است که تقصیر زیان های تولید را به دوش بکشد. شورای رقابت می گوید باید موانع تولید خودرو برداشته شود نه اینکه خودروساز در بازار انحصاری هر قیمتی را که می خواهد اعلام کند.

بند سوم و حاشیه های جمع آوری قیمت خودرو مونتاژ:

تغییر قیمت خودروهای مونتاژ شده بر اساس بررسی اسناد حسابداری و داده ها و صورت های مالی تایید شده توسط حسابرسان قانونی صورت گرفته است. بنابراین شرکت های خودروسازی در روند قیمت گذاری دخالتی نداشتند.

همچنین بخوانید: دستور رئیس جمهور لغو افزایش قیمت خودروهای مونتاژ شده

این اظهارات شورای رقابت نیز محل بحث است. اولین لیست قیمت خودروهای مونتاژی که توسط این هیئت اعلام شد مورد تایید خودروسازان قرار نگرفت. پس از مدتی لیست قیمت دوم منتشر شد که تغییرات جزئی را نسبت به نرخ فعلی این خودروها نشان می داد. بنابراین بعید است که درخواست شرکت های خودروسازی برای افزایش قیمت تحت تاثیر مصوبه شورای رقابت قرار نگرفته باشد.

بند چهارم:

قیمت خودروهای مونتاژی مصوب پانصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای رقابت نسبت به قیمت های اعلامی خودروسازان کاهش یافت. این موضوع بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشته است. امید است با ادامه تولید و عرضه خودرو و همچنین با تحقق واردات آن، قیمت ها در بازار دوباره کاهش یابد.

این بند نیز توضیحات روشنی ارائه نمی دهد. این شورا رقابت خود را دلیل کاهش قیمت ها در بازار آزاد عنوان کرد. اما روند کاهشی قیمت خودرو از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. تنها نتیجه اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی، انصراف گسترده متقاضیان خودروهای چینی از ثبت نام و پرداخت بود.

بند پنجم:

شورای رقابت از بررسی قیمت ها در راستای رقابت پذیری بازار استقبال می کند. این شورا همواره از سیاست ها و برنامه های رئیس جمهور و دولت حمایت می کند.