آیا گروه بهمن دست به احتکار خودرو زده است؟


گروه بهمناقتصاد 24- بر اساس برنامه عملکردی این خودروساز، قرار بود از ابتدای امسال تا پایان خرداد 10 هزار و 388 دستگاه خودرو، وانت و وانت توسط بهمن موتور تولید شود که 70.7 درصد از این تعداد (معادل هفت هزار و 298 خودرو) به فروش رفت.

بر اساس این گزارش در بهار امسال 6 هزار و 413 دستگاه خودروی سواری در بهمن موتور تولید می شود که آمارها حاکی از فروش حدود نیمی از این تعداد یعنی 3 هزار و 512 دستگاه است.

همچنین در بخش وانت نیز 3779 دستگاه خودرو از 3974 دستگاه خودروی پیش بینی شده فروخته شد.

در بهمن دیزل و در حوزه خودروهای تجاری، آمارها از عدم تطابق تولید و فروش حکایت دارد، به طوری که از مجموع 2564 دستگاه خودرو تولید شده در سه ماهه نخست امسال، 2444 دستگاه خودرو در گروه کامیون، کامیون، مینی بوس و تجاری به فروش رسیده است.

در بخش کامیون؛ از 1119 دستگاه تولید شده، 1.12 دستگاه فروخته شد.

گروه بهمن


بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه 31 تیر 1402 + جدول


در بخش کامیون؛ از مجموع 535 دستگاه تولید شده، 423 دستگاه فروخته شد.

در منطقه مینی بوس؛ 152 دستگاه تولید و 136 دستگاه فروخته شد و در نهایت در بخش خودروهای تجاری; از 758 دستگاه تولید شده، 623 دستگاه فروخته شد.

اواسط اردیبهشت ماه امسال شورای رقابت قیمت 17 خودرو مونتاژی را تعیین کرد و همچنین مصوب شد که فروش خودروها فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شود. اما آنچه در عمل مشاهده شد، عدم تمکین مکانیک خودروها از قیمت های اعلامی و کمبود موجودی خودرو بود.

اقدام مجلس برای برکناری «سیدرضا فاطمی امین» از وزارت حراست نیز فضا را برای تخلفات خودروسازان خصوصی ایجاد کرد چرا که یکی از اقدامات وزیر سابق حراست برخورد جدی با گران فروشی این شرکت ها بود. به طوری که تنها گروه بهمن سال گذشته به دلیل گران فروشی ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه شد.

اما با توجه به ادامه فشار خودروسازان بخش خصوصی به شورای رقابت، این شورا تصمیم گرفت قیمت خودرو را بررسی کرده و حداقل 50 تا 260 میلیون تومان به قیمت های مصوب قبلی اضافه کند تا رضایت خودروسازان خصوصی را جلب کرده و اقدام به فروش خودرو به مردم کنند. بر این اساس شورای رقابت، شورای دوستی فرمول ساز خودروسازان شد و به آنچه می خواستند رسیدند که گران فروشی بود.

منبع: آیرین