پیش بینی قیمت دلار پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا/ دلاربازان خانه نشین شدند


پیش بینی قیمت دلار در 10 روز آینده

اقتصاد 24 – میناسادات حسینی: قیمت دلار روی میز مبادلات میدان فردوسی روز دوشنبه 11 مرداد 50 تومان افزایش را به ثبت رساند، در حالی که در زمان نگارش این خبر قیمت دلار در بازار شبانه 48 هزار و 450 تومان بود.

24 مشاهدات اقتصادی بازار حاکی از کمبود تقاضا است و در نتیجه یکی از عواملی که باعث رکود در بازار دلار و ارز شده کاهش چشمگیر تقاضا است.

نوسانات دلار قابل توجه نیست

اگرچه دلار و بازار ارز در آستانه تعطیلی تاسوعا و عاشورا قرار دارند، اما برخلاف سال های گذشته افزایش تقاضا در بازار مشاهده نمی شود و همین موضوع باعث شده تا قیمت دلار تغییر نکرده یا نوسانات محدود شود.

اما قیمت دلار در 10 روز آینده به کدام سمت خواهد رفت و آیا در نیمه دوم سال شاهد تکانه های قیمتی مانند سال گذشته خواهیم بود؟

بازارساز در بازار دلار دست بالا را دارد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به اقتصاد 24 می گوید: اگر قیمت دلار در سال 1396 یا 1392 را مبنا قرار دهیم، زمانی که قیمت دلار سه برابر می شود و سپس به تعادل می رسد، قیمت واقعی دلار طبق محاسبات باید حدود 30 هزار تومان باشد.

احسان سلطانی

وی با بیان اینکه قیمت فعلی دلار در کانال 48 هزار تومان در نتیجه دخالت دولت و خوسلتی برای کسب درآمد است، ادامه داد: عامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در کشور ما تصمیم دولت و دولت است. موضوع دلار موضوع ساده ای نیست که 4 فروشنده در بازار میدان فردوسی به آن ارزش دهند.

آیا دلالان قیمت دلار را تعیین می کنند یا بازارساز؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این عوامل در قیمت دلار بی تاثیر نیست، گفت: عامل اصلی قیمت دلار تعیین کننده سطوح بالای سیاسی ایران است. نمی توانیم بگوییم 4 دلال در بازار بنشینند و قیمت دلار را تعیین کنند، زیرا تامین کننده اصلی دلار دولت و چند شرکت حاکمیتی یا به اصطلاح خوصلتی است.

سلطانی افزود: رویترز صادرات نفت ایران را 2 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بیش از یک میلیون بشکه آن به چین صادر می شود. بنابراین درآمد ارزی ما افزایش یافته است. بنابراین در بازار دلار اتفاق خاصی نمی افتد.

قیمت دلار تمایلی به افزایش ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت دلار را بالا بردند و به عبارتی یک سال گرفتند، به اقتصاد 24 گفت: یعنی وقتی قیمت دلار را بالا می برند یکی دو سال نفس می کشند و دوباره آن را بالا می برند.


بیشتر بخوانید: افزایش شدید قیمت دلار در راه است؟ / پیش بینی قیمت دلار در آستانه ماه محرم


سلطانی اضافه کرد: امسال به دلیل مسائل مختلف احتمالا شوک قیمتی در بازار دلار نخواهیم داشت; ممکن است چند نوسان یا در نهایت افزایش یا کاهش 5 هزار تومانی داشته باشیم که این به معنای شوک قیمتی نیست.

یک دلار در خانه های مردم ذخیره می شود

این کارشناس اقتصادی گفت: بیشتر دلارهایی که مردم پارسال خریده اند همین الان ذخیره می شود و هرکس پول داشت دلار و سکه می خرد. بنابراین تقاضای سفته بازی و مصرف کننده برای دلار کاهش چشمگیری داشته و همین عامل باعث رکود در بازار شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، ادامه داد: اگر خریدی صورت می گیرد به دلیل عوامل دولتی و خصوصی است.

بعید است امسال شوکی به قیمت دلار وارد شود

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با شوکی که سال گذشته به قیمت دلار دادند، بعید می دانم دوباره بخواهند شوک دیگری وارد کنند.

سلطانی ادامه داد: این در حالی است که شاهد یک شوک به قیمت دلار در سال های 1397، 1398 و 1401 بودیم که مهم این است که دوره های زمانی این تکانه ها کاهش یافته است.