صادرات یک درصدی ایران از مناطق آزاد/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!


مناطق آزاد صادراتی

24- اقتصاد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: ما به دنبال بین المللی سازی مناطق آزاد و خصوصی اقتصادی در ایران هستیم و با 12 کشور در حال مذاکره هستیم و به یک نتیجه رسیده ایم. تفاهم با 4 کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هجده ماهه نخست عمر دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار ارز غیرنفتی در اختیار کشور قرار دادند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان خاطرنشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد به قرن شانزدهم هجری قمری در آن زمان با اعطای معافیت هایی به بنادر برمی گردد. ، این واقعیت شروع به شکل گیری کرد. اما در سال 1888 اولین منطقه آزاد تجاری جهان در بندر هامبورگ تشکیل شد و منطقه آزاد نیز قبل از جنگ جهانی در سنگاپور، هنگ کنگ تشکیل شد و آنچه در مورد مناطق آزاد فعلی با ظهور شانون در ایرلند پس از جنگ، و جنگ جهانی دوم آغاز شد.


بیشتر بخوانید: محو شدن مناطق آزاد ایران بین برنامه ششم و هفتم توسعه


وی افزود: تجارت آزاد، تولید صادرات محور و سیاست آزادسازی سه محور اصلی در تشکیل مناطق آزاد است.

روزبهان با اشاره به عملکرد مناطق آزاد تصریح کرد: با همه تلاش ها، مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارند. به عنوان مثال در شاخص صادرات، 75 درصد صادرات چین از مناطق آزاد این کشور بوده است، اما این رقم در ایران یک درصد است و سهم مناطق آزاد از شاخص سرمایه گذاری خارجی در ایران نزدیک به 10 درصد است. ، که مطابق با انتظارات است. خیلی دوره. با این حال فکر می‌کنم ایده مناطق آزاد موفق است، اما باید پذیرفت که این ایده هنوز هدف اصلی خود را در کشور ما تثبیت نکرده است.