عزم جدی برای حل مسائل مناطق آزاد وجود ندارد


مناطق آزاد ایران

مالی 24- این کارشناس اقتصادی ادامه داد: استفاده از سرمایه گذاری خارجی در این روند به سمت تولید صادرات محور مطلوب بود. در گام بعدی بسیاری از کشورها از بستر مناطق آزاد برای خروج از اقتصاد دولتی و حضور گسترده تر در بازارهای جهانی استفاده کردند و منطقه آزاد را پایلوت حضور فعالان اقتصادی برای کاهش هزینه های تولید در مناطق آزاد با اعطای اعطا کردند. معافیت های مالیاتی و معافیت های مالیاتی برای فعالان اقتصادی باید در این حوزه ها باشد و مناطق آزاد دروازه ورود به اقتصاد جهانی باشد.

کریمی افزود: کشوری که از بستر منطقه آزاد استفاده می کند، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش می دهد، بنابراین بخشی از منطقه آزاد محلی برای حضور فعالیت های اقتصادی در بازارهای جهانی و پس از تمدید موفقیت آمیز برخی از قوانین است. از منطقه آزاد به سرزمین اصلی، یعنی کاری که چین انجام داد.


بیشتر بخوانید: کاهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران/ در سایه فرسودگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مزایای قانونی این مناطق از بین رفت.


وی در خصوص نگاه چین به مناطق آزاد و پیشرفت آن گفت: ببینید آنها در یک اقتصاد تماما دولتی و کمونیستی آمدند، تمرین اقتصادی خودشان را شروع کردند و یک منطقه آزاد کوچک ایجاد کردند و منطقه آزاد کوچک توانست. برای گذراندن آزمون پس دادن به خود و کسب موفقیت لازم در زمینه فعالیت اقتصادی، قوانینی برای ایجاد و توسعه منطقه آزاد تدوین شد و این قوانین مبنای تغییر قوانین سرزمین اصلی چین شد. و از طریق پایلوت منطقه آزاد، قوانین سرزمین اصلی خود تا حدودی تعدیل شدند و به سمت اقتصاد بازار و اقتصاد باز حرکت کردند.

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی منطقه آزاد چین را با مناطق آزاد ایران مقایسه کرد و گفت: در سال 68 پس از پایان جنگ و حاکمیت مطلق دولت بر اقتصاد، یکی از بسترهایی بود که بر آن تصمیم گرفته شد. کشور را از اقتصاد دولتی رها کنیم تا به سمت گسترش فضا حرکت کنیم. تبادلات اقتصادی و مالی با دنیا در منطقه آزاد بود به همین دلیل ادبیات منطقه آزاد برای اولین بار در کشور وارد فضای اقتصادی کشور شد.