قدمت قدیمی‌ترین یخچال طبیعی زمین به 2.9 میلیارد سال می‌رسد


محققان در یک مطالعه جدید ادعا می کنند که شواهدی از قدیمی ترین یخچال طبیعی جهان در نزدیکی دشت طلایی آفریقای جنوبی پیدا کرده اند. سن رسوبات مرتبط با این یخچال پنهان حدوداً می باشد 2.9 میلیارد سال پیش تمرینات

محققان دانشگاه اورگان در این مطالعه به نهشته‌های شیل زیرزمینی رفتند و نمونه‌هایی را از سایت‌هایی در شمال شرقی آفریقای جنوبی که بخشی از آن هستند، بررسی کردند. سوپرگروه پونگولا مادر؛ بقایای سنگ ها و رسوبات آتشفشانی در دوره میانی ماقبل تاریخ (3.2 تا 2.8 میلیارد سال پیش) به وجود آمده است.

ایلیا بیندرمن، استاد ژئوشیمی ایزوتوپی و آتشفشان‌شناسی در دانشگاه اورگان، می‌گوید: «ما ذخایر یخچالی را در نزدیکی دشت‌های طلای آفریقای جنوبی یافتیم که فوق‌العاده خوب هستند. حفظ تبدیل شد این منطقه یکی از معدود مناطقی است که از ابتدای شکل گیری زمین تا حد زیادی بدون تغییر و بدون تغییر باقی مانده است.

برای تحقیقات خود، دانشمندان نمونه های سنگ های رسوبی را از منطقه Kaapvaal Craton جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین نمونه های سنگ جمع آوری شده توسط شرکت معدنی AngloGold-Ashanti را تجزیه و تحلیل کردند. محققان از این نمونه ها قدیمی ترین سرسره های یخی یخچال های طبیعی گیلا کشف کرد که این یخچال ها در واقع ذراتی هستند که به تدریج در اثر ذوب شدن یخچال ها باقی می مانند.

قدیمی ترین یخچال طبیعی روی زمین چگونه برآورد شد؟

محققان از تکنیکی به نام استفاده کردند تجزیه و تحلیل ایزوتوپ اکسیژن سه گانه آنها از این تکنیک استفاده کردند و سه شکل مختلف – یا ایزوتوپ – از اکسیژن را در این رسوبات آزمایش کردند. نتیجه این بود که مقدار هر ایزوتوپ در این نمونه ها با ایزوتوپ رایج در آب و هوای یخبندان مطابقت دارد.

وجود این مواد یخبندان در این منطقه می تواند اطلاعاتی در مورد جغرافیا و آب و هوای زمین در آن زمان در اختیار ما بگذارد. به عنوان مثال، محققان می گویند این کشف می تواند نشان دهد که این منطقه از آفریقای جنوبی حدود 2.9 میلیارد سال پیش به یکی از قطب ها نزدیک بوده است.

احتمال دیگر این است که کل زمین در آن زمان در حالت یخبندان بوده است. اگر این نظریه درست باشد، این تحقیق می تواند قدیمی ترین سند وجود چنین دوره ای از سرد شدن جهانی در طول تاریخ را به ما نشان دهید.

نتایج مطالعه حاضر در مجله Geochemical Perspectives Letters منتشر شد.