چرا سنگر ۴۹ هزار تومانی دلار فرو ریخت؟


سقوط دلار

مالی 24-امروز 4 تیرماه پس از گذشت بیش از سه هفته قیمت دلار کانال 49 هزار تومانی را از دست داد و در کانال پایینی معامله شد. معامله گران ارز این کاهش قیمت را به عدم تزریق سیگنال منفی به بازار تعبیر می کنند. دلار امروز با قیمت 48 هزار و 800 تومان به کار خود پایان داد.

با وجود اینکه تنها سه روز به آغاز ماه محرم باقی مانده است اما برخی از کسبه شکست سد 49 هزار تومانی را ناشی از رکود بازار در ماه محرم می دانند. این در حالی است که روز گذشته برخی معامله گران به دلیل پیاده روی اربعین و خروج چند میلیون نفر از کشور انتظار افزایش موقت قیمت دلار در روزهای آینده را داشتند. به گفته آنها این افراد به ارز نیاز دارند و تقاضای نقدی ارز در حال افزایش است.

چرا کاهش قیمت دلار خطرناک است؟
جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی معتقد است که نوسانات سه تا چهار درصدی در بازار ارز منطقی است. وی در این خصوص به تجارت نیوز گفت: بازار همچنان در وضعیت نوسانات جانبی قرار دارد و بازار ارز همچنان در بلاتکلیفی است. لازم به ذکر است در حال حاضر این بازار با ارسال اخبار مثبت کنترل می شود.

وی با اشاره به عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت دلار، افزود: نقدینگی و تورم در حال رشد است و این ناهماهنگی باعث شده است تا همه فعالان اقتصادی نسبت به اینکه دلار به کدام سمت حرکت کند دچار تردید شوند.
این کارشناس اقتصادی افزود: در اقتصاد کشور چند ماه است که کالاها و کالاها با قیمت بیش از 50 هزار تومان مبادله می شود و این قیمت در سایر کالاها تثبیت شده و با کاهش قیمت دلار کاهش پیدا نمی کند و به همین دلیل بیش از حد قیمت ها کاهش می یابد. کاهش قیمت دلار اثرات بدی بر کل اقتصاد دارد.

وی با تاکید بر اینکه کل بازار اعم از خودرو، املاک، طلا و سکه و حتی بازار سرمایه در رکود است، خاطرنشان کرد: برخلاف رکود قیمت ها در سال جاری، سال گذشته بازارها افزایش قیمت قابل توجهی داشتند. بنابراین شاید بتوان گفت بازاری که رشد بیشتری داشته امسال با افت بیشتری مواجه شده است.»

قبض آمریکا با چه سیگنالی سقوط کرد؟
در حالی که برخی معامله گران معتقدند بازارساز با ثبات نرخ نقل و انتقال درهم امارات سعی کرده قیمت دلار را در محدوده خاصی نگه دارد. اما به نظر نمی رسد که مسیر نزولی قیمت دلار به این سادگی باشد. گواه این مشکل، کنایه برخی معامله گران فارکس در مورد قیمت امروز مرغ بود. به عقیده آنها وقتی سایر کالاها و اجناس دارای جهش قیمتی هستند، چرا باید قیمت دلار که خط به بازارهای دیگر می دهد ارزان شود؟
شاید در این مقدمه قابل ذکر باشد که اوضاع این روزها برای ایران خوب پیش می رود و علاوه بر کاهش اعتراضات داخلی، روابط با چین و روسیه مثمر ثمر بوده، کشورهای عربی به دنبال راه هایی برای نزدیک شدن به تهران هستند. و یک مورد دیگر ، مربوط به توافق با ایالات متحده است. این مقدمه مربوط به گزارشی است که روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره توافق موقت ایران با آمریکا منتشر کرده است.

محدودیت غنی سازی در ازای آزادسازی ارز
این رسانه که اخبار محرمانه ای را در پرونده خود منتشر کرده است، خاطرنشان کرد که دولت بایدن در حال اجرای توافق نانوشته با ایران است و اجرای بخش قابل توجهی از آن آغاز شده است. دولت بایدن از اعلام رسمی آن به عنوان یک توافق خودداری می کند، به ویژه به این دلیل که منجر به واکنش شدید جمهوری خواهان در کنگره می شود.

این روزنامه مدعی است که ابتکار آمریکا بر اساس «تعلیق برای آزادی» است. ایران قول داده است که اورانیوم بالای 60 درصد را غنی سازی نکند. واشنگتن همچنین به طور ضمنی با آزادسازی دارایی های ایران به ارزش 20 میلیارد دلار در بانک های چندین کشور موافقت می کند. ایران و کشورهای غربی متقابلاً زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد. این تفاهمات غیررسمی قبلاً اجرا شده است و به نظر می رسد که ایران میزان غنی سازی اورانیوم را بسیار کاهش داده است.

آیا کاهش قیمت در بازار ارز موقتی است؟
لازم به ذکر است، این نشریه روز چهارشنبه 26 خرداد در گزارشی مدعی شد که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است; که بعداً توسط دولت بایدن هرگونه معامله با ایران تکذیب شد. اما این خبر بار اخبار سیاسی را بر دوش بازارهای مالی سنگین کرد و توانست قیمت سکه را میلیونی کند و دلار نیز کریدور 50 هزار تومانی را از دست داد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر سیاست تنش زدایی مسئولان کشور تاکید دارند. آنها معتقدند این رویکرد بدون حداقل توافق در چارچوب برجام، نتایج چندانی برای کشور به همراه نخواهد داشت. با این وجود این افراد می گویند اگر اتفاق خاصی در حوزه برجام بیفتد، قیمت دلار به 44 هزار تومان می رسد، اما این روند نزولی موقتی است، زیرا شرایط کلان اقتصادی مانع از ماندن بیش از حد دلار در این حوزه می شود.

منبع: تجارت نیوز