دلسردی سرمایه گذاران مناطق آزاد/ سال هاست نارضایتی از روند فعالیت در مناطق آزاد را اعلام می‌کنیم اما به ندرت شنیده می‌شود


انتقاد از سرمایه گذاری در مناطق آزاد

اقتصاد 24- میناسادات حسینی: وی افزود: در سال‌های اخیر، مسئولان با تحمیل هزینه‌های بالا برای ارائه خدمات، توجیه اقتصادی پروژه‌های متقاضیان را کاهش داده‌اند و در برخی موارد فعالان اقتصادی با مقایسه هزینه‌های مشابه در قاره، توجیه اقتصادی فعالیت‌ها را در مناطق بدتر ارزیابی می‌کنند. ” محمدصادق مبرهن، دبیر شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفتگو با اقتصاد 24 می گوید.

مناطق آزاد تجاری به شدت درگیر بوروکراسی اداری هستند

دبیر شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد به اقتصاد 24 گفت: مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد را باید به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد. در خصوص مشکلات داخلی مناطق که به ارتباط آنها با دستگاه های عامل مربوط می شود، باید اذعان داشت که با توجه به شکل گیری ساختار قضایی در سازمان های خودمختار طی دو دهه اخیر و تفاوت با دهه اول در که در گذشته با زمان و امکانات کمتر انجام می شد به دلیل گسترش قانون کار قاره و افزایش چشمگیر و غیرعادی تعداد کارکنان سازمانها که معمولا چندین برابر استاندارد و مورد نیاز هستند و همچنین بر اساس ادعای متولیان این سازمان ها مبنی بر اینکه مراجع ذیصلاح بر امور اجرایی نظارت دارند و لزوم پاسخگویی به آنها موجب افزایش آنها می شود. مراحل انجام کار با ایجاد دپارتمان های تصمیم گیری داخلی از قبیل کمیته های مختلف و اخذ تاییدیه از آنها در مسیر تصمیم گیری نهایی مدیران انجام شد.

محمدصادق مبرهن ادامه داد: این موضوع زمان تعیین تکلیف انجام پروژه ها را طولانی می کند و متاسفانه همچنان ادامه دارد.

نارضایتی فعالان مناطق آزاد از عملکرد سازمان های عملیاتی هر منطقه

به گفته محمدصادق مبرهن، مسئولان فعلی مناطق آزاد را نمی توان در این پرونده مقصر دانست و این به دلیل تعمیم قوانین و مقررات قاره به مناطق آزاد است.

محمدصادق مبرهن

دبیر شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد ادامه داد: از سوی دیگر، تعمیم قانون کار شبه جزیره به کارکنان سازمان ها و ایجاد مصونیت برای آنها باعث شد تا کیفیت خدمات رسانی بالا برود. نسبت به شروع مشاغل مناطق آزاد بسیار کاهش یافته و فعالیت اقتصادی کمتری پیدا می کنیم که واقعاً از عملکرد سازمان ها راضی هستند هر چند معمولاً به دلیل عواقب آن از بیان علنی آن خودداری می کنند.

عامل پنهان شکست سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری

دبیر شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد افزود: اگر به دنبال اقدامات اساسی و اساسی برای چابک سازی تشکل های مناطق آزاد هستیم، باید کارگران تشکل ها از شمول قانون کار این قاره خارج شوند. و نیز مانند فعالان اقتصادی مشمول مقررات ویژه کار و کار مناطق آزاد باشند.در اصلاح ساختار سازمانی دست خود را به روی مدیران و مدیران سازمان ها باز کنید.


بیشتر بخوانید: کاهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران/ در سایه تنزل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، امتیازات قانونی این مناطق از بین رفته است.


مبرهن ادامه داد: مطمئناً سبک سازی سازمان ها می تواند عامل اصلی ارتقای کیفیت ارائه خدمات و نظارت بیشتر بر عملکرد کارکنان برای مسئولان و مدیران باشد.

معضل سرمایه گذاران برای ماندن و رفتن

دبیر شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: موضوع اساسی بعدی در خصوص مشکلات داخلی عدم تکمیل و لزوم اصلاح زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در محدوده مناطق آزاد تجاری است که به دلیل به درآمد ناکافی . از سوی سازمان‌ها، کمبود این تسهیلات به‌ویژه در برخی مناطق آزاد محروم و محروم موجب عقب‌نشینی از شروع، تداوم یا گسترش طرح سرمایه‌گذاری توسط فعالان اقتصادی می‌شود.

مبرهن در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به خودمختاری منابع درآمدی و بودجه سازمان های منطقه و هزینه های بالای کنونی آن، مسئولان در سال های اخیر مجبور به تحمیل هزینه های بالایی برای ارائه خدمات شده اند که این امر اقتصاد را متزلزل کرده است. توجیه طرح های متقاضیان و در برخی موارد فعالان اقتصادی با مقایسه هزینه های مشابه در قاره، فعالیت در مناطق را در شرایط بدتری ارزیابی می کنند.