ربات‌های چهارپا به کمک مریخ‌نوردها می‌آیند + ویدیو


درست است که مریخ نوردها اکتشافات باورنکردنی انجام داده اند، اما با این وجود، یکی از نقاط ضعفی که در سطح ناهموار مریخ با آن مواجه شده اند چرخ های آسیب دیده ای است که آنها را عقب نگه می دارد. البته به نظر می رسد Endurance Explorer گزینه مناسبی است که هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. اخیراً دانشمندان کشف کرده‌اند که این نوع مریخ‌نورد می‌تواند توسط روبات‌های چهارپا برای انجام مأموریت‌های خود کمک کند.

این ربات ها شبیه حشرات فلزی غول پیکر هستند. به گزارش AresTechnica، سه روبات ANYmal توسعه یافته توسط محققان ETH زوریخ در محیط هایی تا حد امکان مشابه سطح ناهموار ماه و مریخ آزمایش شدند. این ربات های راه رفتن خطر آسیب دیدن مریخ نوردها را کاهش می دهند. آنها به عنوان یک تیم موثر می توانند بر موانع غلبه کنند و به نجات مریخ بیایند. هر یک از این ربات ها برای عملکردهای خاصی تخصص دارند و مزیت دیگر این است که روی یکدیگر همپوشانی دارند. به عبارت دیگر، اگر یکی از آنها مشکل داشته باشد، بقیه می توانند مسئولیت را بر عهده بگیرند.

در مطالعه‌ای که اخیراً در Science Robotics منتشر شده است، تیم تحقیقاتی این پروژه اشاره می‌کند که این فناوری می‌تواند به مریخ نوردها کمک کند تا اهداف علمی خود را تغییر دهند و پروژه‌هایی را انجام دهند که در حال حاضر در ماه یا مریخ امکان‌پذیر نیست.

سه ربات یکسان

تیم ETH سه ربات طراحی کرده است که می توانند به طور مستقل یا با هم کار کنند. در همین حال، مشارکت دانشمندان و اپراتورهای انسانی متخصص کاملاً ضروری به نظر می رسید. هر ربات مجهز به حسگر LiDAR (تشخیص نور و تشخیص برد) است. با وجود این شباهت ها، هر مدل تفاوت هایی با مدل دیگر داشت.

روبات های سه گانه در حال پرسه زدن در مریخ

مدل Scientist بازوهایی به نام MIRA (Metrohm Instant Raman Analyzer) و MICRO (تصویرگر میکروسکوپی) داشت. MIRA توانست مواد شیمیایی موجود در سطح میدان را بر اساس نحوه انتشار نور شناسایی کند و MICRO آنها را از نزدیک مشاهده کرد. هیبرید جایی در این بین بود. او با اندازه گیری سنگ ها یا دهانه ها به Scout and Scientist کمک می کرد.

سفر به مناطق خاص می تواند برای فضانوردان خطرناک باشد، بنابراین می توان از روبات ها در این ماموریت ها استفاده کرد. برای این منظور، روبات‌ها با همه چیز از دهانه‌های خطرناک و سنگ‌های دندانه دار گرفته تا بسترهای سخت گدازه آزمایش و آزمایش شده‌اند.

به عنوان مثال، مدل Scout وظیفه بررسی محیط اطراف را با استفاده از دوربین های RGB داشت. این ربات با استفاده از تصویربردار، مناطق مورد نیاز را با فیلترهایی برای عبور از طیف های خاصی از نور ترسیم می کرد. در طول آزمایش، ربات تصاویر خود را به تیمی از دانشمندان و اپراتورها مخابره کرد و آنها بر اساس تصاویر دریافتی در مورد مناطقی که برای اکتشاف مناسب تر به نظر می رسید تصمیم گرفتند.

محققان این مطالعه به دنبال بهبود و استقلال کامل این ربات ها هستند. در آینده این ربات ها باید بتوانند به تنهایی کار کنند و وظایف خود را به شکل تخصصی تری نسبت به قبل انجام دهند. آنها قادر خواهند بود به مریخ نوردها و فضاپیماهای هوابرد بپیوندند و مناطقی از مریخ را که تاکنون برای مریخ نوردها غیرقابل دسترس بوده است، کاوش کنند.